tisdag 23 september 2014

Blixtnedslag



Vi hade klarat alla etapper av resan. Båten stod nu vid vår egen brygga när en ny regnskur kom över oss. Vi beslöt att gå ombord tillbaka eftersom vi endast hade hunnit förtöja båten vid bryggan, men inte hunnit plocka ihop några grejer ännu. 

Vi satt i styrhytten och småpratade när det small till. Vi blev träffade av blixten! Det var en så kraftig smäll att det tjöt i öronen och trycket gjorde att vi alla hukade oss ner. Först förstod jag inte vad som hänt. Jag trodde att något utanför vår båt exploderat. En snabbkoll med samtliga personer ombord, konstaterade vi att vi hade klarat oss med livet i behåll. Det pep i öronen för oss, men som sagt vi klarade oss! Vi började känna en stickande röklukt, så jag sprang ner i salongen och kollade batterierna. Ingen rök kom därifrån. Väl uppe igen konstaterade vi att en stor del av elektroniken var utslagen. Ögonvittnen lät berätta att blixten slog ner i masten och for ner längs akterstaget till mesanmasten. Vart den sedan for var för oss en gåta. Min fru som stod i trappan vid salongen såg också blixten genom takluckan och hur den for längs akterstaget. 

Något sånt här hade jag aldrig varit med om, bara läst om. Vad skulle vi göra? Vågade vi lämna båten? 

Efter att vi gått igenom det vi kunde på platsen konstaterade vi att båten flöt. Skadorna var främst på elsidan. Autopiloten var som sagt ur funktion, vindmätaren splittrad, VHF-radion gick inte att få påslagen, likaså ekolodet. Vid kontroll av motorn visade det sig att underhållsgeneratorn inte gav ström mera. 


Delarna på bilden hittade vi på däck och på bryggan. Vindexen gick av och splittrades. Kabelstumpen lossnade från masttoppen. De förkolnade plastdelarna kom troligen från VHF-antennen. Någon antenn har jag ännu inte hittat, troligen ligger den på botten i hamnbassängen.


Bakom mesanmasten finns ytterstyrplatsen. Här finns också en kompass. Denna "kompasskupol" hade hoppat ur sitt fäste och låg lös ovanför fastsättningen. 




2 kommentarer: