onsdag 10 september 2014

Nordmaling


Efter att vi fyllt på bränsle fortsatte resan med sikte på Nordmaling. Vi planerade att söka upp en liten hamn vid namn Tattarviken. Vi hade lugnt väder hela dagen, så det blev motorgång igen.  Jag minns dagen som en av de varmare dagarna på resan. I stillsam fart på 5-6 knop mådde vi alla toppen i solskenet. Autopiloten skötte kursen och vi satt mest och småpratade och rörde oss ibland uppe på däck för att njuta av det fina vädret.


Vid tidig eftermiddag kom vi fram till Tattarviken. Vi var den enda båten vid bryggan. Efter en kort rekognosering kunde vi konstatera att här kommer vi att må prima. Bastu, grillplats och stockbord uppe på klippan var mer än vad vi behövde. Efter ett par timmar kom några båtar till, så helt ensamma var vi inte förrän läggdags. När jag var ute för sista gången för kvällen dök en säl upp ett stycke bort. Jag iakttog den en stund innan jag kollade förtöjningarna och gick och lade mig. 


Tattarviken är också en hamn som vi gärna gästar igen. Den är lugn och idyllisk. Det är lätt att ankra vid bryggan bara det inte blåser nordliga vindar. 

Innan vi åkte iväg hann jag också pröva fiskelyckan. 

Smörstekt abborre på knäckebröd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar