onsdag 14 oktober 2015

Underhållsladdning

När båten står på land och strömuttaget är långt borta är det perfekt med solpanel. Denna lilla 10w solpanel har hjälpt mig att hålla ackuna fräscha, trots att jag flera kvällar under hösten varit ner i båten och haft på både belysning och värmare.



Jag gjorde det så enkelt för mig att jag fixade till 2m kabel, krokodilklämmare samt en säkringshållare. Sedan var det bara att koppla ihop och lägga ackuna på laddning. Tog i användning en ställning som jag hittade i båten för ett tag sedan. Perfekt solpanelshållare blev det!


Eftersom jag inte har någon regulator så låter jag panelen stå på kartbordet. Max effekt på 0,48Amp får den bara korta stunder under dagen. Resten av dagen ger den bara så mycket att ackuna inte urladdas. Nu när det mesta är fixat på båten och hytten är förtäckt så kopplar jag ur panelen. Under vinterhalvåret kommer jag att koppla i den lite nu som då ifall det behövs, då flyttar jag panelen fram på däck och öppnar presenningen en aning. Detta sker först i januari när ljuset återkommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar