BN Motors åtog sig uppdraget när båten var tillbaka i hemmahamnen igen. Noggranna förberedelser krävdes för att utgången skulle bli så bra som möjligt. En extra bult införskaffades för att kontrollera hurudan bult vi hade att göra med. Här kan tilläggas att utrymmet i motorrummet inte var det bästa, men det bekom inte skruvare Norrback nämnvärt. Han verkade trivas hela tiden och såg det hela som en utmaning där han fick använda sig av sin uppfinningsrikedom tillsammans med sina specialgjorda verktyg.
Här skruvas startmotorn bort för att kuggkransen skall kunna låsas. |
Min uppgift under skruvprocessen var mera "underhållande" i form av verktygslangare, lamphållare, mathämtare, kaffe- och bullafixare.
Efter ett par timmars skruvande var bulten lös och kamremsbytet kunde börja. Efter att kamremmen och spännaren bytts gjorde Norrback en översyn av motorn och konstaterade att vår dieselmotor från 1979 kan gått få hänga med ett tag ännu. Visst kommer den att kräva en del underhåll, men inget verkar vara direkt slutkört eller i behov av akuta åtgärder.
Efter ett par timmars skruvande var bulten lös och kamremsbytet kunde börja. Efter att kamremmen och spännaren bytts gjorde Norrback en översyn av motorn och konstaterade att vår dieselmotor från 1979 kan gått få hänga med ett tag ännu. Visst kommer den att kräva en del underhåll, men inget verkar vara direkt slutkört eller i behov av akuta åtgärder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar