lördag 19 september 2015

Värmeväxlare

Värmeväxlare

Det finns flera olika sätt att konservera båtmotorn inför vintern. Jag googlade runt lite i år för att se vad båtfolket rekommenderar. Kan konstatera att många har sina egna "knixar" och så blev också fallet för vår båt. Så mycket som möjligt försöker jag fixa ensam. Så blev också fallet med konserveringen i år. Förbereder man det hela lite extra så lyckas det också vanligtvis bättre.

För att testa att mitt system fungerade körde jag en omgång med sötvatten igenom först. Det fungerade och kan vara bra också för värmeväxlaren med en genomsköljning. Här missade jag sedan med att slangen började ta luft. Kom till att filterkoppen behöver vara fylld med vatten och slagen tätad med isoleringstape för att slippa luften.


På vår båt har vi vattenintaget så passligt till att filtret sitter vid ena kanten av motorluckan. Jag skruvade bort locket och tog bort filtret. Sålänge jag körde in sötvatten i systemet så lät jag intagshålet ligga öppet. När jag sedan körde in glykolen så pluggade jag intagshålet så att inte glykolen skulle rinna ner i intagsslangen. Orsaken till det är att samma intag går med ett T-styck till saltvattenpumpen. Dit vill jag inte att någon glykol skall rinna till.

När jag kört igenom systemet med sötvatten var det dags för glykolblandningen. 50/50 glykol och vatten ger en -36 gradig fryspunkt. Ville ju kolla upp detta med min nya mätare och visst visade mätaren -35 grader. 


Nu var det klart för start. Med motorn på tomgång sög den snabbt in glykolen. Hann ut på däck för att kolla att allt fungerade som det skulle. På en gång bytte den vita färgen till grönt och då var det bara att dra i stopparen. Bara för intressets skull mätte jag igen ett par droppar som fanns vid utloppet och då visade mätaren -40grader. Troligen fick jag inte riktigt bra blandat glykolen med vattnet och det första testet tog jag vid ytan och glykolen var som mest nere vid bottnen. Dethär är helt ok för mig. Det betyder bara att det sista som gick in i värmeväxlaren var mera koncentrerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar