torsdag 10 september 2015

Masta av båten

onsdags var det dags att masta av båten. Efter helgen kommer Sjönheten att lyftas upp. Med två master blir det lite mera jobb, men rätt marginellt faktiskt. Det mesta går på samma gång vilket gör att det absolut inte känns som dubbelt mera jobb fast man har två master. Mesanmasten är egentligen helt fristående. Staget mellan masterna behövs, men det är främst vid belastning vid segling. 



Vi gjorde så att mesanmasten plockades ner först. För säkerhets skull beslöt vi att använda mastkranen även för den, främst för att säkra den så att inga överraskningar skulle ske. Det mesta gick helt utan dramatik. Jag hade dessutom bra hjälp vid båten. Man klarar nog att masta av båten med endast ett par personer, men för säkerhets skull har vi alltid varit flera.

Foto: Rebecca Holmgård


Efter att mesanmasten tagits bort förberedde vi oss för att lossa på huvudmasten. Hur många gånger jag än varit med om detta så känns det alltid lite nervöst. Masten väger en hel del och skulle något gå snett så kan det gå väldigt illa. 

Foto: Rebecca Holmgård


Efter att vi säkrat masten plockas genomgångsbulten vid mastfoten bort. 

Foto: Rebecca Holmgård

Masten är nu klar att lyftas bort.

Foto: Rebecca Holmgård

Känns som att jag parkerat bilen på lite dåligt ställe, men bilden ljuger lite. Bilen står på säkra sidan om mastkranen så det var aldrig någon fara med den.


Det hann bli mörkt innan jag hunnit plocka ihop alla grejer. Fick plocka det sista i ficklampans sken. När jag kört båten tillbaka till vår egen brygga fick jag avsluta kvällen med att njuta av denhär solnedgången. 



Vackert!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar