tisdag 8 september 2015

Höstservice

Sommaren lider mot sitt slut och båten skall snart lyftas upp. Det mesta kommer jag att fixa när båten är på land, men vissa saker kan jag inte vänta med. Gjorde en kontroll av kylarvattnet och kom fram till att den kommer inte att klara av en sträng vinter. Någon panik var det inte, men -29 grader är gränsfall på vad kylarvätskan skall klara enligt mig. Jag vill ha minst -30grader på alla vätskor som skall stå orörda över vintern och absolut inga gränsfall.



Jag fick ett bra tips på kylarvätska. En long life kylarvätska som går att blanda med vilka kylarvätskor som helst. Eftersom jag inte byter ut all kylarvätska så beslöt jag att köpa några liter av "long life" vätskan och byta så pass mycket att båten tryggt kan förvaras utomhus hela vintern.


Jag bytte ut 1,5l vätska och fick nu en hållbarhet på -35 grader, helt ok så långt. Min nya mätare fick jag nu användning för. Med samma mätare kan jag också kolla upp batterierna och även spolarvätska till bilarna, smart mätinstrument!


Lite lustigt utseende har den. Maria frågade om jag skall börja spela klarinett då mätaren liknade ett munstycke till en klarinett. Måste hålla med om att den på många sätt faktiskt liknar ett sådant.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar