fredag 9 juni 2017

Läckage

Ibland går det inte riktigt som på räls. När jag började gå igenom båten inför vårrustningen konstaterade jag att det låg vattenblandad diesel nere i kölsvinet. 

Kunde konstatera att den ena dieseltanken var ordentligt våt kring kranen. Kranen har varit stängd i vinter. Svårt att säga om det är kranen eller tanken som är inlaminerad som läcker. Jag har nog tidigare sett att där har varit vått men jag har trott att jag tankat över någon gång. 

Fick lägga om planerna och fixa detta först. Eftersom båten har hela 4st dieseltankar på 50l vardera så valde jag att "döda" den som verkade läcka. Egentligen är ingreppet litet men utrymmet ännu mindre. Efter att bilen lastats med diverse dunkar så skred jag till verket. 


Efter att jag tagit bort luftfiltret fanns lite mera utrymme att jobba i, men trångt var det! Dessutom skulle det ha varit bra att vara vänsterhänt konstaterade jag.

Dubbelvikt och nerkrupen bakom bakslaget så fanns det en liten chans att få något gjort.

Väl framme var det bara att börja jobba. Tog löst slangen som förbinder tankarna på styrbordssida med varandra. Sedan blev det att börja tappa ur några liter i gången. Ca 25l var kvar o tanken. Skall man se något positivt i det hela så fick jag nu kollat kvalitén på den diesel som övervintrat i tankarna. Helt ok så långt. Gjorde också en förlängning på slangen som förbinder tankarna med varandra så jag kan tappa ur hela systemet ifall det skulle bli aktuellt. Nu är det bara resten kvar då. Städa upp efter sig och ta frisk luft. 




1 kommentar:

  1. det finns alltid nåt att fixa på en båt :)

    SvaraRadera