måndag 12 oktober 2015

Täckställning

Har länge funderat på hur jag skall göra för att få båten bra täckt till vintern. Den traditionella träställningen har jag funderat på men varje gång så drar jag mig från att börja bygga ställngen i trä. Den blir tung och skrymmande. Dessutom skall den uppbevaras någonstans under sommarhalvåret. 

Efter att jag mätt och funderat började jag skissa på täckställningen. Relingen på båten är robust byggd, den kunde man dra mera nytta av än att bara uppleva att den är ivägen. Då kom jag på idén med spännbanden. Jag utgick först från en liten trästställning på hyttaket.




Sedan byggde jag "takåsen" av ribbor och lade stödben vid mastfastsättningen och fören. Dessutom lade jag ett extra stöd från ankarboxen.


Jag lade dubbla ribbor för att få hållbarhet i konstruktionen. För att få så litet vindfång som möjligt lät jag takåsen gå neråt i fören. Allt för att snön skall få så svårt som möjligt att fastna på presenningen. Nu började jobbet med spännremmarna.


För att få bästa möjliga stadga och så liten inbuktning på presenningen som möjligt åkte jag och handlade dubbelt flera spännremmar. Lade också till sist en rem vågrätt mellan varje rem för att få ett rutnät av remmarna.


Nu var det bara att lägga på presenningarna. 2st 5x4m räckte just och just. Hittills är jag väldigt nöjd med projektet. Skulle detta fungera så blir det inget bekymmer att förvara ställningen i sommar. 8st ribbor på 2m. En balk på 2m samt några korta stöttor + en påse med 10spännremmar, det är allt. Ja en rulle silvertejp förstås.


Här syns rutnätet bra. Luftigt och torrt är det under tältet. Här ryms jag dessutom bra att sitta och pyssla med däcket senare under vårvintern.


En halvmeter bredare presenning skulle vara idealet för att få allt trä täckt. Kommer att skydda det med en separat duk tillsvidare.








2 kommentarer:

  1. Bra idé. Fungerade det bra?

    SvaraRadera
  2. Jag är fortfarande väldigt nöjd med konstruktionen. Den har hållit överraskande bra i stormarna som varit. Små modifieringar har endast behövts göras t.ex så har jag konstruktionen numera fast i vantstagen och endast några remmar (för snöns skull) runt relingen. Har också tagit bort flera spännremmar i rutnätet som helt enkelt inte fyllt någon funktion.

    SvaraRadera