måndag 13 oktober 2014

Laxsoppa

När båten är på land och man drömmer sig till nästa sommar, kan man alltid fixa till lite mat som ger en lite havskänsla.

Fisk smakar bra året om, men en fisksoppa känns kanske ännu bättre nu på hösten. Här ett litet mattips. Eftersom soppan inte var direkt planerad utan en impuls på vad man kan göra av en bit lax så blev receptet enligt följande.


350g.  laxfile 
6st.     medelstora potatisar
1påse sopprötter
1st.     stor morot
1st.     fiskbuljong 
2dl.     grädde
4dl.     vatten
2msk. mjöl

Dessutom efter behag några klickar tomatpuré, dill och  citronpeppar eller motsvarande pepparblandning.  Jag saltade också soppan med flingsalt som var kryddat med citron. 

Såhär gjorde jag:

Skalade och skar potatisarna och moroten i tärningar. Lade bitarna samt sopprötterna i en kastrull. Hällde på vatten och grädde och lät det koka upp. Under tiden stekte jag fisken i en panna och kryddade den ganska kraftigt. När potatisarna kokat i ca 10min lade jag lite över hälften av fisken i kastrullen och tillsatte också dill och tomatpurén. Strax innan soppan blev färdig vispade jag i mjölet så att soppan tjocknade. Innan servering lade jag resten av bitarna i soppan. Detta för att en del av fisken skulle vara lite knaprig och på detta sätt få soppan att kännas lite lyxig.











1 kommentar: