måndag 22 juni 2015

Safire 2100d

Eftersom den finska sommaren har så varierande temperaturer beslöt vi att satsa i en värmare till båten. Jag har tidigare i bloggen skrivit om vilka funderingarna varit. Alternativen har varit mellan Webasto, Eberspächer, Wallas och Safire. Genom att forska lite här på nätet kom jag fram till följande:

Webasto och Eberspächer är vanliga värmare främst i motorbåtar och bilar/ lastbilar. De drar rätt mycket ström och har högt avgas- och utblåsljud. Avgaserna verkar också vara heta vilket kan vara besvärligt i en båt. Dessutom verkar de vara dyra att serva. Varför så många ändå har dem är pga deras kraftiga effekt. 

Wallas är en riktig klassiker som funnits länge. Många känner till dem och kan serva dem. Driftsäkerheten verkar vara lite sisådär. Fördelarna är att de drar lite ström. Nackdelarna är att de blåser svagare, i allafal i jämförelse med Webasto. Wallas har en brännveke som behöver bytas och hållas i skick för att den skall gå rent och inte sota. Flera Wallasmodeller går på lyspetroleum. Flera är nöjda med hur tyst de går. Positivt och negativt om vartannat alltså.

Safire har funnits på marknaden i 20 år, vilket jag inte känt till. De har enbart dieselvärmare. Värmaren är liten och kompakt och tillverkad i rostfritt material. Jag känner inte till någon som har en sådan värmare eller som har erfarenhet av dem här i trakten. Ute på nätet är det många som tycks gilla värmaren. Liten kompakt värmare som verkar vara driftsäker. Fick efter ett tag reda på att det finns en försäljare i Österbotten. Sunergy saluför värmaren. Efter att vi kommit fram till vilken modell som kunde passa vår båt fick jag också bra information om värmaren från Sunergy.

Vi tog till sist beslutet att satsa på en Safire-värmare. Utrymmet för värmaren är minimalt så det var en av orsakerna varför en Safire låg högt på önskelistan. Hade också som krav att värmaren skulle gå på diesel. Jag tilltalades också av att den skulle vara lätt att installera, serva och att den dessutom drar lite ström. En negativ sak som nämnts är den knackande bränslepumpen.

När vi väl bestämt oss gick det snabbt. Ett samtal till Sunergy och affären var gjord. Redan följande morgon "plingade det till" i min telefon och meddelandet visade att värmaren redan var framme och klar att kvitteras ut! Snacka om snabbt leverans. Under 24h!

Nu var det spännande. Jag har sett alla de andra värmarmodeller på nära håll men inte en enda Safire. Paketet var tungt. När jag öppnat det så konstaterade jag att allt fanns med och värmaren kändes robust. Förutom värmaren så hade jag beställt tillbehör för installation. Där ingick manöverpanel, avgasslang, genomföring, tank och extra termostat.

En snarlik känsla av julafton infann sig.


Värmaren heter Safire 2100d och har en effekt mellan 0,7-2,1 kW. Kanske i mindre laget för vår båt, men jag kör den hellre på hög effekt än att bara låta den gå snålt med risk för sotning. Dessutom stiger ju priset vartefter storleken ökar.

Bilder från installationen.

Här har tidigare suttit en Wallasvärmare. Det blev att rensa lite.


Borrning av fästen för värmaren.


Värmaren på plats.




Perfekt plats för avgasgenomföringen.


Det gamla hålet passar perfekt för att ta in luft till värmaren. Bra också att ha så stort hål så man kan kolla anslutningarna till värmaren och även den lilla displayen som finns på baksidan. Möjlighet att ta luft utifrån finns också i samma utrymme. 


Två utblås kopplade. Ett kommer ut till förpiken med möjlighet
att svänga mot salongen. Det andra kommer ut i akterruffen.


Ett gammalt skärbräde blev en perfekt hållare till bränslepumpen.
Pumpen placerade jag längst bak i motorrummet. 



Pump- och slangfastsättning på gång.


Avgasslangen med "svanhals" så inte regnvatten kommer in till värmaren.
 Gjorde även ett par hål på den yttre slangen nere vid böjen
 för att avleda eventuellt vatten och kondens.

Igår kväll testkördes värmaren från en separat acku. Två saker överraskade mig omgående. Pumpen tickade tystare än jag trott den skulle göra. Placeringen i motorrummet gjorde att ljudet helt försvann. Avgasljudet var också minimalt och i det närmaste luktfritt. Eftersom värmaren tar luften delvis från styrhytten så är fläktljudet rätt högt i styrhytten men det fanns med i planerna redan från början. I kojerna är det däremot tyst, varmt och skönt. 






















1 kommentar:

  1. Men hur vet du hur du ska göra med allting? Imponerad! (Och kommer den här kommentaren två gånger så radera. Vet inte varför jag fördubblas...)

    SvaraRadera