fredag 20 mars 2015

Värme

Under vinterhalvåret har jag funderat och läst in mig på olika uppvärmningsmöjligheter för båten. Idag finns inget annat värmesystem i båten än gångvärme. Utblåsen är dragna till styrhytten, salongen och akterruffen. Detta fungerar bra under motorgång, men under nattens kalla timmar finns för tillfället ingenting. En Wallasvärmare lär ha funnits i båten. Värmekanalerna finns fortfarande kvar, likaså avgasgenomföringen och skorstenen.

Med i båtköpet fick vi med en vattenburen Webasto. Värmaren är inte komplett, så för att få igång ett vattenburet värmesystem skulle vi behöva få tag på cirkulationspump, bränslepump, avgasserie, radiatorer, slangar samt styrpanel. Detta är ingen omöjlighet, men kostnaderna kan fort hamna på hälften av vad ett luftburet system skulle kosta.

På marknaden finns just nu många kampanjer, speciellt på luftburna värmare. Priserna är ganska lika om man jämför de vanligaste värmarna som Wallas, Safire, Webasto och Eberspäche. Märket Planar är en utstickande eftersom de säljs till halva priset av vad de övriga värmarna saluförs till. Planar tillverkas i vårt östra grannland. Wallas och Safire är finsktillverkade. Webasto och Eberspäche är som namnen tyder på tysktillverkade värmare.

På båtmässan fick vi på nära håll bekanta oss med båda systemen (vatten-/luftburna systemen). Trevligt var också att båda systemen var igång så man fick studera hur de fungerade. Här ett par bilder på systemen.

Vattenburet system.

Luftburet system.

Båda systemen har sina fördelar och nackdelar. Ena dagen tycker jag att vi helt klart skall satsa i ett vattenburet system. En annan dag så är det luftburna systemet som verkar vara det vettigaste, eftersom luftkanaler finns färdigt i båten. Inom kort kommer jag att åka till båten och titta, fundera och mäta. Kanske det klarnar då hur vi skall göra. 


1 kommentar: